Mikä on maailman terveellisin urheilulaji?

tiistaina, 14. toukokuuta 2019

Mikä on maailman terveellisin urheilulaji?

Urheilulajeja on monia, ja kaikki asiantuntijat suosittelevat, ettemme treenaisi vain voimaa tai kestävyyttä, vaan myös notkeutta, lihaskestävyyttä ja käden ja silmän koordinaatiota. Mutta eikö olisi hienoa, jos meidän tarvitsisi harrastaa vain yhtä lajia ja voisimme pysyä sen avulla niin terveinä kuin mahdollista, koska se kattaisi useimmat näistä asioista kerralla?

Terveellisimmän urheilulajin tiimoilta on tehty paljon tutkimuksia ja kyselyjä. Esittelemme tässä yhden kyselyn ja yhden tutkimuksen tulokset.

Forbes-lehti

Forbes-lehti kysyi jo muutama vuosi sitten Personal Trainereilta, valmentajilta ja liikuntatieteilijöiltä, mikä on terveellisin urheilulaji. Tässä määriteltiin eri kategorioita, jotka jaettiin alakohtiin. Urheilulajeja tutkittiin pitäen silmällä

  • verenkiertojärjestelmän kestävyyttä
  • lihasvoimaa
  • lihasten kestävyyttä
  • notkeutta
  • 30 minuutin aikana käytettyjä kaloreita
  • loukkaantumisriskiä

Tuloksissa näkyy odotetusti tiettyjä urheilulajeja, mutta joukosta löytyy myös yllättäjiä, kuten esimerkiksi voittajalaji. Forbesin mukaan maailman terveellisin urheilulaji on nimittäin squash. Selitys on, että squash parantaa aerobista kuntoa (joka kohottaa verenkiertojärjestelmän ja lihasten kestävyyttä), vahvistaa käsivarsia ja jalkoja, kuluttaa paljon kaloreita, harjoittaa notkeutta lukuisten kurottavien liikkeiden ansiosta ja loukkaantumisriski on kohtuullisen pieni. Lisäksi squash parantaa käden ja silmän koordinaatiota ja keskittymiskykyä.

Tässä ovat Forbesin listaamat kymmenen terveellisintä urheilulajia laskevassa järjestyksessä:

  1. squash
  2. soutu
  3. kalliokiipeily
  4. uinti
  5. maastohiihto
  6. koripallo
  7. pyöräily
  8. juoksu
  9. moderni viisiottelu
  10. nyrkkeilytreeni

British Journal of Sports Medicinen tutkimus

British Journal of Sports Medicine julkaisi lisäksi tutkimuksen, johon osallistui useampia yliopistoja ja jotka olivat tutkineet tiettyjen urheilulajien yhteyttä yleiseen kuolleisuuteen.

Sitä varten 80.306 henkilöltä kysyttiin Iso-Britanniassa heidän urheilutottumuksistaan ja seuraavien vuosien aikana kuolemantapaukset rekisteröitiin. Sitten yhdistettiin kysymys, kuinka pitkään henkilö eli ja harrastiko hän urheilua. Kysytyt urheilulajit olivat:

  • pyöräily
  • uinti
  • aerobiset harjoitukset (voimistelu, tanssi...)
  • juoksu
  • jalkapallo (jalkapallo ja rugby)
  • mailapelit (badminton, tennis, squash)

Lukujen analysointi ja vääristävien tekijöiden (ikä, alkoholinkäyttö, tupakankäyttö...) huomioonottaminen antoivat seuraavat tulokset. Kuoleman todennäköisyys vähentyi tutkimuksen keston aikana seuraavasti:

  • pyöräily: 15 %
  • aerobiset harjoitukset: 27 %
  • uinti: 28 %
  • mailapelit: 47 %

Tutkimuksen aikana kuoleman todennäköisyys ei vähentynyt merkittävästi henkilöillä, jotka pelasivat jalkapalloa tai kävivät säännöllisesti juoksemassa. Tämä voi myös johtua siitä, että kuolleiden luku (esim. 68 juoksijaa 4 012 juoksijasta) oli liian pieni ja tilasto vääristyi sen vuoksi.

UKK-instituutin artikkelissa samasta aiheesta vuodelta 2015 todetaan, että vahvin näyttö terveyshyödyistä saatiin nimenomaan jalkapallosta ja juoksusta.

Yhteenveto

Tutkimustuloksia on mielenkiintoista verrata Forbesin kyselyyn. Myös siinä on mailapeli squash ensimmäisellä sijalla, mutta listalla on myös uinti, pyöräily ja juoksu.

Yhteenvetona voidaan todeta, että jokainen liikunta on parempi kuin ei liikuntaa ollenkaan. Kaikki urheilullinen aktiivisuus vähentää riskiä kuolla sydämen ja verenkierron sairauksiin ja vastaaviin. Tärkeintä on, että löydät sellaisen lajin, josta pidät. Mitä enemmän nautit, sitä varmemmin jaksat jatkaa harrastusta myös pidemmän päälle.