Keholle tärkeät rasvahapot yli 50-vuotiaille

Tässä tehdään ero tyydyttyneiden ja tyydyttymättömien rasvahappojen välillä - toiset ovat hyviä ja toiset huonoja rasvoja. 

Tyydyttyneet rasvahapot ovat kiinteitä rasvoja, joita esiintyy eläinperäisissä elintarvikkeissa, kuten esim. voissa. Keho pystyy itse tuottamaan tyydyttyneitä rasvahappoja, ja siksi niitä ei tarvitse saada kovinkaan suuria määriä. Etenkin ikäihmisten tulisi tarkkailla näiden rasvahappojen kulutusta, sillä ne kohottavat LDL-kolesterolia ja kolesterolin kokonaisarvoa. 

Rasvahapot: 10 tuotetta

Suodattimet

Kaikki hinnat sis. alv.

Tyydyttymättömät rasvahapot voidaan jakaa vielä yksinkertaisesti tyydyttymättömiin ja monityydyttymättömiin. Keho pystyy itse valmistamaan yksinkertaisesti tyydyttymättömiä rasvahappoja. Niitä löytyy kasviöljyistä, ja ne nostavat HDL-kolesterolia ja laskevat LDL-kolesterolia. 

Monityydyttymättömiä rasvahappoja sanotaan myös tärkeiksi rasvahapoiksi, sillä keho ei pysty tuottamaan niitä itse, ja ne täytyy saada ravinnon mukana. Näiden rasvahappojen saanti laskee LDL- ja kokonaiskolesterolia, ne ovat välttämättömiä solujen rakenteiden muodostumisessa sekä kuljettajissa, ne säätelevät rasva-aineenvaihduntaa, ja ne ovat tärkeitä välittäjäaineiden muodostumisessa. Monityydyttymättömät rasvahapot jaetaan vielä Omega-3- ja Omega-6-rasvahappoihin.