Miten laskea veren kolesterolia

maanantaina, 11. kesäkuuta 2018

Miten laskea veren kolesterolia

Kolesteroli on elintärkeää, mutta jos sitä on kehossa liikaa, siitä tulee hyvin nopeasti erittäin haitallista. Liian korkea veren kolesterolipitoisuus tarkoittaa kohonnutta verisuonten kalkkeutumisriskiä, mikä voi johtaa sydämen ja verenkierron sairauksiin ja sydän- tai aivoinfarkteihin. Jos kolesterolipitoisuus on liian korkea, se täytyy saada alas. Tähän on olemassa lääkkeitä, mutta apua voi saada myös luonnollisin keinoin. Mutta katsokaamme ensin, mihin kehomme ylipäätään tarvitsee kolesterolia.

Tarvitsemmeko kolesterolia?

Lyhyesti sanottuna kyllä. Kolesteroli on elintärkeää, sillä se vakauttaa kehon solujen seinämiä ja on myös tärkeiden hormonien, kuten D-vitamiinin rakennusaine. Ilman kolesterolia emme voisi elää, mutta kuten niin moni muukin asia elämässä, kolesterolikin on liiallisina määrinä haitallista.

Kehomme pystyy itse tuottamaan kolesterolia riittävän määrän. Meidän ei siis tarvitse saada kolesterolia ravinnon mukana pysyäksemme hengissä. Valitettavasti monet nykyään yleiset elintarvikkeet sisältävät tyydyttyneitä rasvahappoja, jotka nostavat kolesterolipitoisuutta.

Kolesterolin kaksi muotoa

Olet varmasti jo kuullut hyvästä ja huonosta kolesterolista. Kolesteroli jaetaan yleensä näihin kahteen kategoriaan. Tarvitsemme kuitenkin välttämättä molempia.

On olemassa LDL- ja HDL-kolesterolia. LDL kuljettaa kolesterolia maksasta yksittäisiin elimiin. Matkalla sinne kolesterolia voi kerääntyä suoniin. HDL kuljettaa kolesterolia elimistä takaisin maksaan, missä se hävitetään. Siksi ihanteellista on korkea HDL- ja alhainen LDL-arvo, vaikka kolesterolin alhainen kokonaisarvo onkin yleensä paras vaihtoehto.

Miten kolesterolipitoisuutta voi laskea?

Kolesteroliarvoon vaikuttavat kolme tekijää:

  • ravinto
  • paino
  • liikunta

Jokainen voi itse vaikuttaa positiivisesti verensä kolesterolipitoisuuteen. Kauttaaltaan terveet elämäntavat ovat tässä tärkeitä. Tupakka ja alkoholi haitaksi.

Ravinto

Tämä tekijä on kaikista tärkein. Tehokkain ruokavalio kolesterolin laskemiseen on korvata kolesterolia nostavat elintarvikkeet sitä laskevilla. Ja tähän ei tarvita mitään rajuja toimenpiteitä, vain muutamia muutoksia:

  • Tyydyttyneet rasvahapot: nämä pitäisi jättää kokonaan pois ravinnosta. Niitä löytyy etenkin eläinperäisistä tuotteista, täysmaitotuotteista sekä kookos- ja palmuöljystä.
  • Transrasvat: nämä ovat kaikista huonoimpia rasvoja, mitä on olemassa. Niitä tulee ilman muuta välttää. Transrasvat tunnistaa tuoteselosteessa merkinnästä "osaksi kovettuneet".
  • Pähkinät: nämä pienet ihmeet auttavat laskemaan LDL:n pitoisuutta, mutta ne ovat muutenkin äärimmäisen terveellisiä ja sisältävät mm. vitamiineja ja kivennäisaineita.
  • Kuidut: myös kuitupitoinen ruokavalio auttaa laskemaan LDL-kolesterolin pitoisuutta. Valkoiset jauhot ja valkoisen riisin voi korvata täysjyvätuotteilla. Se on ensimmäinen askel oikeaan suuntaan.
  • Hedelmät ja kasvikset: Mitä värikkäämpää, sen parempi. Hedelmissä ja kasviksissa on runsaasti terveellisiä ainesosia, jotka myös auttavat laskemaan kolesteroliarvoja.
  • Vihreä tee: Nykyään on yleisessä tiedossa, että vihreä tee on erittäin terveellistä. Sen sisältämät parkkiaineet ehkäisevät ruuasta saatujen rasvojen imeytymistä, minkä vuoksi se ehkäisee epäsuorasti kolesteroliarvojen kohoamista.
  • Älä korvaa rasvaa sokerilla: Ole varovainen einesten kanssa, joita myydään kevyttuotteina. Usein näissä rasva on korvattu sokerilla, mikä taas puolestaan lihottaa ja kohottaa kolesteroliarvoja.

Paino

Ylipainoisilla ihmisillä on yleensä myös kohonneet kolesteroliarvot. Silloin olisi laihdutettava. Normaali paino edistää pidemmällä aikavälillä sydämen terveyttä. Laihtumisen kannalta on tärkeää välttää hiilihydraatteja, sokereita ja eineksiä. Lisäksi pitäisi useimmin tarkistaa elintarvikkeiden ravintotaulukot ja syödä harvemmin voimakkaasti kaloripitoisia ruokia.

Liikunta

Säännöllinen liikunta laskee kolesterolipitoisuutta. Parasta on kevyt kestävyysliikunta. Se laskee lisäksi myös verenpainetta ja on hyväksi sydämelle ja keuhkoille. Suositeltavaa olisi 30 minuuttia päivässä. Aktiviteetin ei kuitenkaan ole aina oltava urheilula. Myös puutarhahommat tai kävely vaikuttavat positiiviesti.

Kolesterolin laskuun on siis monia mahdollisuuksia. Täytyy vain ottaa itseään niskasta kiinni. Aloita mieluiten saman tien.