Ravitsemusmyytit ja mikä on totta?

torstaina, 30. elokuuta 2018

Ravitsemusmyytit ja mikä on totta?

Ravinnosta kiertää paljon tietoa, ja osa siitä on väärää.

Ravinto on kiistelty aihe. Kaikilla on siitä mielipide, siihen liittyy viisauksia, neuvoja ja vinkkejä, mutta monet niistä osoittatuvat tarkemmin katsottuna vääriksi. Tässä luomme katsauksen muutamaan tunnettuun väittämään ja tarkistamme pitävätkö ne paikkansa vai eivät.

  • Kahvi imee kehosta vettä
    Kahvista sanotaan aina, että se kuivattaa elimistöä. Se ei pidä sellaisenaan paikkaansa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kofeiinilla on virtsaamista kiihdyttävä vaikutus. Tämä tarkoittaa, että nautittu neste poistoo kehosta nopeammin, mutta asialla ei ole paljoakaan vaikutusta kehon kokonaisnestetasapainoon. Voit siis laskea kahvin hyvällä omatunnolla mukaan päivän nestesaannin kokonaismäärään.

  • Kananmunat kohottavat kolesteroliarvoja
    Kananmunat sisältävät paljon kolesterolia ja se on totta. Tämä on todistettu useissa tutkimuksissa. Kolesteroli on kuitenkin myös tärkeää meille, sillä ilman tätä ainetta emme pysyisi hengissä.
    Kehomme pystyy ongelmitta tuottamaan itse kaiken päivittäin tarvitsemansa kolesterolin. Kuitenkin jotkin elintarvikkeetkin sisältävät sitä. Uudet tutkimukset ovat osoittaneet, että elintarvikkeista saadaan vain äärimmäisen vähän kolesterolia. Keho pystyy nimittäin itse säätelemään kolesterolin imeytymistä. Kananmunien vaikutus kolesteroliarvoihin on siis hyvin vähäinen, ja niitä voidaan nauttia hyvällä omatunnolla.

  • Kaljamaha tulee oluesta
    Tämä ei aivan pidä paikkaansa. Oluessa on kylläkin runsaasti kaloreita, ja se lihottaa. Tämä on kiistaton fakta. Mutta että oluen nauttimisesta johtuva lisäpaino asettuisi vain vatsaan, on väärää tietoa. Tämä on täysin henkilöstä riippuvaista, mihin rasva kerääntyy.

  • Hedelmähapot vaurioittavat hammaskiillettä
    Tämä on totta. Monet syövät terveellisesti ja ravintoon kuuluu paljon hedelmiä ja salaattia sekä hedelmämehuja. Tämä on kyllä yleisesti ottaen hyvin terveellistä, muttei tee hyvää hampaillemme. Hapot pehmentävät hammaskiillettä ja imevät siitä kivennäisaineita. Ajan mittaan hammaskiille alkaa halkeilla ja tulee ohueksi, mikä johtaa runsaan happamien elintarvikkeiden kulutuksen yhteydessä pitkän ajan kuluessa hammaseroosioon. Hampaille vaarallisia ovat etenkin hedelmät, etikka, hedelmämehut, viini ja urheilujuomat.
    Vähentääksemme happojen negatiivista vaikutusta hampaisiimme, voimme joko syödä lisäksi kalsiumpitoisia elintarvikkeita (tämä palauttaa hampaille mineraaleja) tai sitten huuhtelemme suumme aterioiden jälkeen vesijohtovedellä. Se palauttaa suun pH-arvon takaisin luonnolliselle tasolle ja neutralisoi happoja.

  • Iltasyöminen lihottaa
    Tämä on todellinen myytti, joka säilyy hyvin itsepintaisesti. Kuulemme aina jonkun sanovan, että hänen täytyy nyt aloittaa syömään illalla vähemmän, koska on lihonnut viime aikana. Sitä ei ole kuitenkaan voitu todistaa, että kello kuuden jälkeen syödyt ruoat varastoituisivat erityisesti lanteille ja vatsaan. Pikemminkin kyse on päivän mittaan nautituista kaloreista. Jos syöminen painottuu iltaan, mutta muuten päivän mittaan syödään vähemmän kuin tarvitsee, ei liho grammaakaan (pidemmän päälle sitä jopa laihtuu). Todennäiköisempää on kuitenkin, että unen laatu kärsii, koska on juuri ennen nukkumaanmenoa syönyt vatsan täyteen.